tisdag 11 november 2008

Ljus

Efter en intensiv dag med internutbildning går jag ett varv runt Lillfjärden. Kvällen är mörk, så där kompakt som mörkret blir i november när den första lilla snön som föll har regnat bort, men dagen har varit klar och jag har längtat ut.
Längs Kärleksstigen ser man stan glittra på andra sidan vattnet, gatlyktor och ljuset från fönster speglas i den lugna svarta ytan. Jag tittar över kanten på glasögonen när jag går och ljuspunkterna blir till stora, glittrande, skimrande bollar som går i och ur varandra.
Det är lika vackert som på The Summit, restaurangen högst upp i Hotel Kilimanjaro i Dar es Salaam. Där sitter man under taket med utsikt över hamnen i det varma mörkret, äter poached ocean fish och bara är. Tar av sig glasögonen och tittar på ljusbollarna från båtarna i hamnen som glittrar i vattnet och i sig själva. Det fläktar lite och livet är gott efter dagens hetta.

1 kommentar:

Kalle sa...

:-)
En mycket speciell plats med fina minnen ifrån.
Fast jag måste alltid kompensera min för bra syn med att kisa.

/K