söndag 14 september 2008

Tomatsoppa

- Ska det vara så svårt att göra tomatsoppa, muttrar kollegan J när han redigerar ett recept till morgondagens tidning.
- Det finns väl på burk, säger jag, lite skämtsamt. Campbell's.
Jag tänker på Campbell's tomatsoppa och kan inte låta bli att berätta.
Vi brukade åka till Wankie. Strax före gryningen åkte vi ut i parken, i det första diset innan dagens hetta kom. Jag minns känslan av att sitta i mammas knä i framsätet, insvept i en filt, och äta Mariekex. Djuren rörde sig de första morgontimmarna, betade och gick för att dricka.
Och jag minns doften av rök från eldar och spritköket på campingplatsen, och Campbell's tomatsoppa med krutonger i när vi kom tillbaka.
J och P lyssnar, tittar på mig och återgår till arbetet. Det gör jag också.

2 kommentarer:

Fredrik B sa...

fint skrivet.
du har en så lugn ton när du pratar om afrika.
jag tycker om det.

Elisabet Greek sa...

Men å - tack! Jag berättar så gärna.