torsdag 20 december 2012

Barnatro?

- Trodde du på Gud när du var liten, frågar en journalistkollega på kursen jag går i ett igensnöat Kalmar i början av december.

Vi har inte träffats förut, men har haft några intensiva dagar i en grupp som blev väldigt sammansvetsad och nu är det avslutningsfest.
Jag har berättat om min uppväxt, att jag är missionärsbarn.
Hennes fråga överrumplar mig. Jag kan inte minnas att någon har ställt just den frågan till mig förut, inte ens jag själv. Om jag är religiös nu, som vuxen, om jag är aktiv i kyrkan, vad som händer med ens tro och förhållningssätt till Gud när man har känt sig uppryckt och omkringsläpad och övergiven i missionens och världsförbättringens namn, om jag själv skulle kunna tänka mig att åka ut som missionär ... de frågorna får jag ibland. Men om jag trodde på Gud när jag var liten? Det har ingen frågat.

Ett ögonblick går innan jag svarar:
- Nej. Och jag trodde inte på tomten heller.

Inga kommentarer: