söndag 11 november 2012

Delegering

- Du har haft många mammor, brukar mamma säga till mig ibland.

Hon säger det som om det är något positivt och jag har egentligen aldrig reflekterat över det. Men nu. Nu undrar jag om hon vet vad det är hon säger egentligen.

Hon menar Florence, som var barnflicka åt mig när vi bodde i Musume och bar mig på ryggen. Hon menar Kulelapi som jobbade i köket, tant Elisabet i Odensvi, hon menar Marianne som jag sökte mig till i Moshi och Morogoro, hon menar Ingegerd och Lena som var husmödrar på svenska skolan i Kidugala, hon menar kompisars mammor. Jag vet inte om hon menar sig själv.

Mina föräldrar delegerade sitt föräldraansvar till andra. Så ja, jag hade många mammor. Mamma såg till att någon tog hand om mig, eller tänkte att någon skulle göra det. Och när ingen gjorde det, då gjorde jag det själv.

Kanske är det lite därför som jag så snabbt blir personlig med folk.
Antagligen är det därför jag är så bra på att klara mig själv, i allting praktiskt.
Säkert är det därför jag saknar känslomässig grundtrygghet.
Helt säkert är det därför jag omöjligt kan känna tillit fullt ut, utan ständigt måste få nära relationer bekräftade.

Inga kommentarer: