tisdag 14 oktober 2008

Ett underligt folk II

Mannen har läst om kvinnan från Spanien, som försökte prata politik med nya svenska bekantskaper. Han frågar vad man pratar om i Tanzania, när man träffar nya människor. "Vad har man för isbrytare där?" undrar han.
Isbrytare känns som ett konstigt ord i sammanhanget.
Men jag förstår ju vad han menar. Fast jag får tänka efter. Länge. Och jag tänker på att det har jag aldrig tänkt på - vad pratar man om där? Det är bara så självklart.
"Hälsotillståndet", svarar jag sen. "Och familjeförhållanden. 'Hur många barn har du?' 'Varför har du inte fler barn?'" Det skulle jag prata med andra kvinnor om, de frågorna skulle jag inte tycka var konstiga om de kom från en kvinna jag inte hade träffat förut. Och så skulle vi fortsätta att prata, kanske bli systrar.
Men jag kan inte komma på vad jag skulle kunna säga till en främmande man på swahili. Fråga efter vägen eller något liknande skulle jag kunna göra, men inleda ett samtal vore knappast passande.

Inga kommentarer: