tisdag 5 augusti 2008

?!

Det har hänt något konstigt. Plötsligt, i dag, kände jag att jag inte vill vara någon annanstans än just precis här. Jag tog en snabb promenad före jobbet och så bara fanns det där.

I Hudiksvall av alla ställen på jorden spreds känslan i hela min kropp. Det är en alldeles lugn känsla, frid och frihet och befrielse i ett. Jag tänkte på palmer och bananträd och blommande jakaranda, syrsor och mörker, mango och doften av regn - men kände ingen längtan. Inte det där hugget i magen eller bröstet, det som brukar få mig att dra efter andan och önska att jag kunde gråta. Bara lugn och nån mystisk sorts tillförsikt som jag inte vet vad det är. Trygghet? Närvaro i nuet? Harmoni? Rötter? Hemma?

Jag förstår inte. Vad är det som har hänt? Kommer det att bestå?

4 kommentarer:

Fredrik B sa...

WOW! Grattis!
Jag tror att det kommer att bestå flera år, men inte vara lika starkt efterhand. Så har det varit för mig att komma till Hälsingland.

Elisabet Greek sa...

Ja, det är visst nåt visst med Hälsingland.

Grejen är att jag aldrig har känt så här: total frånvaro av längtan efter att vara någon annanstans.

Ingi sa...

Hälsingland kanske är speciellt, men vilket landskap är inte det? Alla landsdelar har sina smultronställen. Härligt att du hittat ett ställe att känna dig hemma på. Home sweet home.

Anonym sa...

Gratulerar !!

Jag önskar dig Lycka Till.
Kram !