tisdag 15 juli 2008

Flyttplåster

Jag har flyttat nu.

Att flytta är att hitta vänner, både nya och gamla. Skivorna man inte lyssnat på på länge, böckerna och papperen och anteckningarna man glömt, skolkatalogerna och bilderna, fotoalbumen. Så många av tingen har en historia, och det gör beslutet lätt: de saker som inte har en historia och som man inte längre använder, dem kastar man. De andra tar man med till det nya hemmet, det nya livet.

Och på det nya stället finns nya människor att möta, nya platser att upptäcka och lära sig att tycka om. Samtidigt får man bära med sig det gamla. En del glömmer man, annat inte.

Att flytta är att dö en smula - och leva upp på nytt.

2 kommentarer:

Ingi sa...

Det där med flytt är ett kapitel för sig. Hos mig finns det många sådana kapitel. Jag fastnar särskilt för det du skriver om sakerna som har en historia. Jag har en liten låda med allsköns saker från min uppväxt. Saker som får mig att minnas. Sakerna i sig har inget värde, det är skräpsaker. Men för mig är de viktiga för att kunna sätta sig ned en stund någon gång ibland och bara minnas. Ibland går det år mellan gångerna. Min lilla skattkista.

Elisabet Greek sa...

Precis!